Tagi

, , , , ,

Kiedy zbliża się zima to nietrudno o złapanie przeziębienia, grypy czy nawet zapalenia płuc. Grunt to stać się bardziej odpornym. Biegacze i tak trenując zimą są bardziej zahartowani niż Ci, którzy tego nie robią, jednak w morsowaniu chodzi również o to, żeby przyzwyczaić się do niskiej temperatury. Paradoks polega na tym, że unikając zimna przegrzewamy organizm. Każde zderzenia z niska temperaturą powoduje wyziębienie organizmu, który nie jest odporny na zimno. Czyli krótko: chcesz, żeby było Ci cieplej zimą – ochładzaj organizm, który dzięki temu przyzwyczai się do niższej temperatury otoczenia i stanie się zahartowany. Ci którzy biorą zimne kąpiele na łonie przyrody, nie zważając czasami na niesprzyjające warunki pogodowe, są bardziej odporni na nadejście zimna, a co za tym idzie mniej podatni na różnego rodzaju infekcje i przeziębienia.

P1050986Stwierdzono, że regularne kąpiele w zimnej wodzie powodują lepsze funkcjonowanie układu sercowo-naczyniowego, zwiększenie odporności organizmu, a nawet może obniżyć biologiczny wiek człowieka o ok. 8 do 16 lat!

P1050992

W dość prosty sposób można połączyć morsowanie z bieganiem.
1. Należy zaopatrzyć się w buty, w których wejdziesz do wody. Mogą być zwykłe sportowe, jeśli Ci ich nie żal, ale lepiej mieć takie, które chronią przed zimnem, np. neoprenowe. Szczególnie polecane są wysokie za kostkę.
2. Ubierz czapkę, żeby chronić głowę i uszy przed mrozem oraz wodą.
3. Ubierz rękawiczki, żeby nie wyziębić organizmu.
4. Załóż kąpielówki.
5. Przed wejściem do wody nie należy rozgrzewać się alkoholem, ani ciepłymi płynami. Zabezpieczanie ciała jakimiś kremami, też jest niepotrzebne.
6. Najważniejsza sprawa: przed kąpielą zrób rozgrzewkę. Pobiegaj, zrób przysiady, pajacyki i ćwiczenia rozciągające.
7. Natychmiast po rozgrzewce zdecydowanym krokiem wejdź do wody. Nie zatrzymuj się, nie „stopniuj” wchodzenia, nie nacieraj się wodą. Unikaj zamaczania dłoni (zresztą przecież są w rękawiczkach).
8. Kąpiel powinna trwać trzy do pięciu minut. Wyjść z wody powinno się zanim nastąpi przechłodzenie organizmu.
9. Po wyjściu z wody wytrzyj się ręcznikiem, pobiegaj żeby ciało przeschło i ubierz się.
10. Jeśli ponownie chcesz wejść do wody, to znów musisz zrobić rozgrzewkę.
11. Po skończeniu kąpieli możesz napić się ciepłego napoju.

DSC08768Zdjęcia: Jerzy Siwiński.